söndag 7 augusti 2011

Tårta med lotusblomma

Idag blev det en tårta med hjärtform som jag haft länge men aldrig använt. Tårtan är täckt med vit sockerpasta och blomman är gjord av flowerpasta. Hade jag haft lite is i magen och orkat vänta en dag och gjort blomman först, så hade det funnits fler lager av blad och att de dessutom stod upp som en riktig blomma. Men så blev det inte, utan en platt. För att göra blomman har jag använt två olika storlekar av lilja-utstickare och i mitten en prästkrage-utstickare. Den gula i mitten har jag gjort genom att ta en sil och sedan trycka till den i silen för att få detta resultatet. Blomman har jag sedan målat med ätbart pärlemor-pulver. Sedan har jag använt speciella kantutstickare till sidorna. Det blev inte så bra på kanterna som jag trott men nu vet jag vad det är för misstag jag gjort och det kommer bli kanon nästa gång.

Ha en skön dag!





2 kommentarer:

  1. Så kul att du har startat en blogg vännen =) Vilken härlig tårta du har gjort, blomman är jättefin! Lägger till dig på min blogglista så jag inte missar dina inlägg! Kram kram!

    SvaraRadera
  2. Tack vännen! Det är super kul och det kommer nog mera snart.

    SvaraRadera