måndag 15 augusti 2011

Minimuffins med tryffel, marängkräm och toppad med mörk choklad

Ett recept jag tittat på ett tag är en marängkräm toppad med choklad. Igår så var en toppendag för bakning så jag satte igång redan på morgonen. Det var många moment att göra men de blev super goda. Väldigt mäktiga, så mini muffins räckte gott och väl, vilket jag anade innan jag startade. Min dotter ville ändå ha en stor muffins så jag gjorde en vilket hon naturligtvis inte orkade äta upp.
Förts gjorde jag smeten, hällde i den i formarna och la i en liten bit tryffel i varje muffins. Sedan åkte de in i ugnen i ca 10 min. När det var klara var det viktigt att de fick svalna helt innan jag kunde fortsätta toppa dem.
Sedan var det dags för marängkrämen, som vispas och vispas och vispas i kanske 20minuter. Denna spritsade jag sedan på muffinsen. In i kylen för att bli kalla. Efter ca 30 min smälte jag choklad över vattenbad och doppade muffinsen i chokladen. Slutsligen la jag lite strössel på toppen och in i kylen igen för att stelna.
Oj vilken kalas muffins!!


Det blev en hel del marängkräm kvar vilket jag inte ville slänga. Så jag gjorde lite klickar på en plåt, la på lite roligt strössel och in i ugnen i 30min. De blev jätte goda, mycket godare än de i affären. de blev frasiga, luftiga och inte alls kompakta som de man köper.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar