måndag 24 oktober 2011

Pannacotta med jordgubbssås

Här om dagen skulle jag bjuda min syster på lunch och efterrätt och något som går snabbt att göra men behöver en del tid att svalna är Pannacotta. Till pannacottan valde jag en jordgubbssås gjord på frysta bär och några sparade till garnering. Istället för gelatin har jag använt gelésocker och till jordgubbssåsen lite florsocker. Jag tycker om när det är mycket sås så jordgubbarna sjönk ner lite men det gör man som man vill. Gott gott!!

Pannacottan recept ca 4 portioner:
1dl gelésocker
5dl grädde
1tsk vaniljsocker
Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt koka i ca 30sek. Se till att ha snygga uppläggningsglas uppvärmda och klara annars finns risken att de spricker när man häller över den varma pannacottan i glasen. Det räcker att du har glasen framme med kransvarmt vatten. Häll ut vattnet, torka ur glasen och häll i pannacottan omedelbart, låt de sedan stå ca 1timme i kylen för att stelna. Undertiden gör du valfri fruktsås. Jag använde frysta hallon som jag mixade med lite florsocker som jag hällde på precis innan servering. Garnera med några hela hallon. Klart att servera!  Receptet kommer från Dansukker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar