torsdag 22 december 2011

Pepparkakshus till julen

Julen är strax här och till julen hör en hel del bakning. Tyvärr har jag inte hunnit med så mycket som jag önskat men pepparkakor och ett pepparkakshus blev det i alla fall. Jag satte en pepparkaksdeg ca en vecka innan det var dax för bakning. Det gjorde jag så att kryddorna i degen skulle sätta sig ordentligt och lukta och smaka supergott.
Kristyr ska man naturligtvis ha om man skall dekorera ett pepparkakshus men man ska inte använda vanligt florsocker som man köper i affären. Anledningen till det är att de lägger i stärkelse för att det inte skall klumpa i paketen. Om man gör kristyr av "vanligt florsocker" med äggvita och citron så blir den för lös och rinnig och resultatet blir sällan bra. Så därför ska man köpa ett utan stärkelse som finns i diverse tårtdekorationsaffärer, bl.a. www.tårtdecor.se. Jag hann dock inte köpa denna gången så jag gjorde egen florsocker. Då tänker ni kanske, Hur gör man eget florsocker? jo det är så enkelt att man mixar/ finmaler vanligt socker. Vilket jag gjorde och resultatet blev bättre men jag blev inte helt nöjd. Det blev inte så pudermalet som det såg ut att vara, vilket innebär att när jag väl skulle börja spritsa så var det för trångt att få igenom kristyren ur tyllen, så jag klippte av ett liten hörn ur en engångsspritspåse istället. Sedan är det nog så att jag behöver träna på att spritsa om jag skall vara helt ärlig.
Ett tips som jag fick reda på efter att jag satt ihop mitt pepparkakshus är att man ska sätta ihop det när bitarna fortfarande är varma och ganska ny uttagna  ur ugnen. Anledningen till det är att de är mer lättarbetade och kan enklare sättas ihop och man får jämnare kanter. Så fort de svalnat så får man sätta ihop det som de är med risk för ojämna kanter, vilket ni kan se på mitt hus. Även om pepparkakshuset inte blev super fint så tycker jag det förtjänar en plats på bloggen.


Ni kan se ner till vänster att kanterna inte är raka.
Min dotter fick göra ett eget pepparkakshus som blev så här fint!

2 kommentarer:

  1. Vilka fina pepparkakshus ni har gjort och kul att du delar med dig av lite tips när det gäller pepparkakshusbakning =) Ha en underbar jul, kram!

    SvaraRadera
  2. Tack! det var roligt att jobba med dem. Kram på dig och God jul!

    SvaraRadera